28.12.08

Sügisball (2007)

Tegelikult polnudki mul kunagi plaanis seda filmi vaadata. Noh, et piisas juba tegemise käigus ajakirjandusse «lekkinud» kaadritest, et sai selgeks, et selliste lõustadega filmi ma ei vaata. Küsimus polegi näitlejates, sõnaga «lõust» tähistan ma pigem nende kehastatud tüüpe.

Eile õhtul sattusin teleka pulti klõpsides eneselegi ootamatult aga filmile «Sügisball».

Vaatasime kalli kaasaga seda pisut ning kaasa põgenes toast, öeldes: «Ma olen sellest juba küllalt kirjutanud, see veel puuduks, et ma seda vaatama peaks!» Või midagi samas vaimus.

Mina püüdsin pisut veel vaadata, aga kaua ei suutnud. Klõpsisin puldiga edasi ning miski veerand tunni pärast olin riigikanalil tagasi. Vaatasin veel pisut ning lülitasin teleka välja.

Filmi ma seega otsast lõpuni vaadanud ei ole. Filmist aga arvan küll! Ei pea kogu portsu ära sööma, et taibata, et tegu on söömiskõlbmatu kraamiga.

«Sügisball» on tüüpiline n-ö uue Euroopa kino, kus Hollywoodi-eitus on loonud omanäolise ja mõttetu stiili. Neis filmides pole algust, pole lõppu, midagi ei toimu kah... kõik on sumbuurne, kõik on detailides urgitsev, enamus neidsamu detaile on sealjuures veel kuidagi nihkes. Et sellist filmi vaadata, selleks peab palju aega ja kõvasti tahtmist olema. Aega ma leiaks, aga tahtmist pole... kohe üldse pole...

Võibolla segab mind see, et erinevalt paljudest, olen ma lugenud romaani «Sügisball» (1979) ning Mati Unt pole minu jaoks vaid nimi filmi tiitrites..?

Ei, tegelikult saan ma väga hästi aru, et miks selline film tehti jne. Ma lihtsalt ei kuulu sihtgruppi ning antud postitus on tingitud pisikesest protestivaimust selle lõputu hosianna vastu, mis selle filmiga kaasneb. Loomulikult ma mõistan, et kusen tõenäoliselt vastutuult, sest film, mis väljamaal auhindu saab ei saa ju halb olla...

Lisapunktid saab aga ETV, kes filmi sellisel ajal ekraanile pani. On mis on, aga süldi ja verivorsti kõrvale see tõesti ei sobi. Sellist filmi tuleks näidata suvel, kui väljas valge ja päike lõõskab tuppa... niigi see eesti inimene kogu aeg kaebleb, et pime sügis, talvemasendus ja üldse üks suur kaamos.

Kõik seda postitust illustreerivad kaadrid pärinevad filmi ametlikult kodukalt, mis on üks väheseid toredaid asju, mis selle filmiga seondub. Kuigi jah... seal üleval, sinisel ribal võinuks ka lehe nimi olla...

Taustaks: KieTheVez «M»

8 comments:

Kalmsten said...

tallinfilm uues kuues, natuke paremini löigutud ja color scene on läbi arvutaja aetud , aga jah keskmise tallinfilmi tasemest körgemale ei küündi....

Anonymous said...

tsiteerin rezhissöör veiko õunapuud:

(ajakirjanik) Kas (samal ajal peaprogrammis) Kuldlõvi võitnud Ang Lee spioonifilmi nägid?

(õunapuu) Ma pole ühtki Ang Lee filmi vaadanud. Ei huvita absoluutselt!

kui õnnetu "hulk" välja arvata, siis ang lee filmid on filmimaailma absoluutses tipus. et õunapuu selle peale kõrge kaarega kuseb, oli näha ka tema sügissoperdisest. filmi polnud ollagi, aga esto-tv stiilis "tilk & tolk" hype käis ülepea. tegelikult võitis see film seal veneetsias oma preemia mitte põhiprogrammis (kus näidati PÄRIS filme, muuhulgas siis ka ang lee oma), vaid mingis nurgataguses eksperimentaalfilmide kõrvalprogrammis, aga kus selle peale tõmmati ennast õhku täis. mõttetud wannabed, muud midagi.

Anonymous said...

kommentaar siis võetud intervjuust õnnest õhetava õunapuuga aadressil http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=245533

Manjana said...

ulmeguru, ma olen suga 100% nõus ja ma olen ka raamatut lugenud. mu kõrvalistuja polnud raamatut lugenud ja kui ma poleks talle raamatu uba rääkinud, poleks ta üldse aru saanud, mida see film öelda tahtis. Film aga oli täielik jubedus, sellist pessimismi ei ole isegi suvel meile vaja.

kivisildnik said...

nagu nägime kinumeeste maitsele undi parimad raamatud ei sobi, pean silmas doonori meelespead ja öös on asju. ka lahja unt käib neil natuke üle jõu aga paraku ei lange kõigile osaks õnn koeratüdruk lotest vilmi teha

kashei said...

sa ei saa raamatut ja filmi vörrelda ju. mölemid on tehtud erinevatel eesmärkidel.
Stalkerit Väljasöiduga Rohelisse ka ei vördle ju.

kui ma sügisballi kinos vaatamas käisin, olin tiba pettunud, aga dvd pealt vaadates suutsin amatöörlikkusest läbi murda ning film avanes palju laiemalt, kui esimesel korral. tegelt on hea film.

Anonymous said...

masendavatest asjadest peabki masendavaid filme tegema, et kõigile masendavatele pealuudele ükskord pärale jõuaks võltsväärtustele elatud elu...

hea film, omas mahlas

kindlasti kuld ja klassika, aga ilmselt 20 aasta pärast, kui mõnusalt odavvaimutoidust elatuvad saurused on välja surnud

ŽÜRII said...

Õige nimi.

Režissööri nimega Veiko Õunapuu ei eksisteeri, küll aga on olemas režissöör ja maalikunstnik nimega Veiko Õunpuu.